November 5, 2008

Grönare gräs?

Ett av årets allra största händelser är nu till ända, i alla fall om man tolkar en enad presskår rätt. Det skriver dom i och för sig om varje händelse, från ett propaganda späckat OS till en lätt meningslös fotbollstillställning. Det amerikanska valet är ju över, något precis alla haft åsikter de senaste månaderna. TV-bolag i Sverige har satsat mer på bevakning än någonsin tidigare, nästan i paritet med ett svenskt val.
Det finns stora förväntningar nu när en enad omvärld drar en kollektiv suck av lättnad. Bullmamman med den mentala tomteluvan djupt neddragen har åkt hem till sina vidder, och krigshjälten är på väg mot ålderdomshemmet. Det stora landet i väster blir mer och mer fascinernade ju mer man lär sig om vad som egentligen försigår där borta. Myterna om Amerika är så många, och så djupt rotade i vårt medvetande. Jag är så fascinerad över att landet har sådana orättvisor, och att man tänker så anorlunda. Familjer som skuldsätter sig och sen bara flyttar vidare, ett land som formligen lever på kredit. Jag är djupt orolig, och så groteskt fascinerad. Men å andra sidan så skall jag Snart resa till ett annat land jag fascinerats av till Sydkorea. För att besöka ett av världens största företag, och vara där i egenskap av teknikexpert. Blotta tanken får mig helt skrämd från vettet. Och det skall bli hur skoj som helst.

Lev väl!

No comments: