September 27, 2007

Bok&Biblioteksmässan II

Tog mig till Bok&Biblioteksmässan idag efter lunch. P-huset var riktigt fullt och dom hade givetvis chockhöjt parkeringsavgiften på snikparkeringen bakom Åvägen. Skam den som ger sig, och efter en stunds snurrande hittade jag i alla fall en parkering i Focus P-hus.

Mässan var inte överfull med folk för det var ju bara öppet för fackfolk idag, men det var trångt. Lokaliserade ganska raskt Tom därinne och vi strosade runt ett tag. Han köpte en kattbok och jag ett andravärldskrigsatlas, med högvis av nördiga kartor. Den där gamla Godlike iden blossade givetvis upp igen, men även i viss mån lite andra känslor, Dom känslorna är dock under kontroll nu mer, vilket känns väldigt befriande. Vi stod även ett tag och begrundade böcker i SF-bokhandelns monter, men jag har högvis med material att läsa redan så jag köpte inget för priserna var samma som i butiken. Jag kom även på mig själv med att bli mer nyfiken på böcker med väldesignade och tjusiga omslag, måste vara en miljöskada. :)
Annars var allt sig likt. De stora förlagens montrar såg precis ut som förra året och huvduparten av böckerna var gammal skåpmat. Det känns som om mässan mer och mer börjar gå på gammal rutin, och bara är bokbranschens stora firmafest. Vilket det nog kan vara en god beskrivning efter att ha sett folk formligen släpa in öl, vin och sprit igår kväll.
Precis som vanligt var det högvis av medelåldersdamer som skulle ställa sig och prata med gamla bekanta överallt i de stora gångarna. Man blir lätt frusterar och det var skönt att kunna smita in i Fenix monter och prata lite med Tove och Anders. Tove var på glatt humör och Kim Vässmar från Neogames var trevlig. Tröttheten tog överhand när jag fick lugna ner mig och när Tove skulle fika med sin moster och Anders diskuterade med Kim, så tog jag och begav mig hemåt.


Så nu är jag här hemma och skall sätta mig och granska ritningar inför vår tyska offert. Det är nästan läge att ta en liten whisky senare. Vi får se.

Lev väl!

No comments: