April 5, 2008

Räddningar

"I haven't written in here for nearly 8 months, but I'm been buzy living" - Edward Weston

När en last blir en räddning. Jag dras till udda och halvmystiska Tv-program som en mal dras till ett ljussken. Omedvetet så kan jag slå på TV:n och välja en kanal, och vips så fastnar jag i ett program jag inte varit medveten om, eller planerat att titta på. Mestadeles är det lite udda dokumentärer, men det kan också vara otippade serier. Kobra är något jag fastnat i, och Nike när det saliga programmet fanns. Nu mer är det dock extra lätt att hitta dylika program för Kunskapskanalen sänder ju varje kväll.
Men jag har även hittat serier jag inte ens övervägt att titta på, som "The Wire", som stundvis var mycket bra.
Jag har länge förundrats över hur allt detta kommer sig, men vad gör det till att fundera på det. Det är bara att glatt skutta vidare och se till de glada stunderna, som en vän sade. Samla på glada stunder, på små leenden och vänlig omtanke, så blir dagen lättare.

EDIT: Jag var lite osammanhängande. Jag tittade mer på film, eller serie närmare bestämt. Och det var en passage i TV-serien "Kingdom" som grepade mig särskilt, för övrigt en mycket bra serie. Det kändes så sant och det beskriv så klockrent den typen av känslor. Det finns insikt mellan humorinslagen i den serien.

No comments: