April 28, 2008

Solsken

Det var det delvis i helgen i alla fall. Förutom igår då möjligen, då det regnade ett par skvättar när vi byggde, men mer om det lite senare.
Mitt skrivande här går i vågor, stora svallande dyningar känns det som. Tidsbrist eller bara brist på saker att skriva om, jag vet inte alltid.

I helgen försökte jag övervinna några av mina små fobier, som medför att jag har och har haft lite svårt att skapa och bygga saker när andra tittar på. Mycket på grund av rädsla för att bli utskrattad och förlöjligad, eller idiotförklarad och undanskuffad. Det känns så schizofrent och bakvänt, för jag älskar att skapa och bygga, att få använda mina händer. Så i helgen kastade vi oss över byggandets nobla konst, och byggde vad som närmast kan kallas för "Katt-tanamo". En stabil kattbur med fyrkantsgaller, byggd i sektioner, och som sedan placeras på balkongen. För att vi skall kunna släppa ut katterna lite emellanåt när dom är nere hos mig. Det riktigt skönt att bygga och konstruera, att få tänka och använda händerna. Och trots den extremt skeva och vinda balkongen fick vi efter lite mätande och klurande måttat till sektionerna så att dom passade in mycket bra. Det var en djup tillfredställelse när allt stod på plats och det verkligen passade. Nu återstår bara taket egentligen, vilket vi tillverkade igår, trots regn och rusk, men inte lade på plats då det skulle torka efter att vi oljat det. Typiskt var väl att regnet upphörde lagom tills vi i princip var klara med taket.

Igår gjorde jag även något som det var mycket länge sedan jag gjorde sist. Jag klippte till tyg och sydde, och skapade faktiskt en helt okej liten liggkorg åt Råttan. Så igår kändes det otroligt tillfredställande, att ha lyckats åstadkomma saker och kunna vara stolt över det. Känna att man presterat något, och inte tänka på hur man skall ursäkta inbillade små skavanker.

Jaja, okej då, nog med introvert ryggdunkande, men det känns som en befrielse i själen att ha klarat av detta.

Jag har även tecknat upp mig för att recensera lite spel igen. Ta det lite i måttliga former och se om det kanske är något som ligger för mig igen. Vi får se, det känns som om en del är på väg tillbaks, även om jag tappar bort mig lite från omvärlden. Men det har fungerat bra och minskat min ångestnivå. Det har gett mig lite andrum, och tror jag låtit hjärnan bryr sig om andra mer väsentliga saker. Det har gett mig mått av själslig ro, och det känns som jag börjat skapa mig en kreativ sfär utan höga krav och orimliga förespeglingar.

EDIT: Även jakten på en ny bil går vidare, och även här har vägen börjat kännas en aning slingrig. Det är många alternativ, och lite för många olika krav, som ställer saker på huvudet. Kanske i onödan, eller så är det nödvändigt, men jag får nog vara lite mer spontan och chansa lite. Det har slagit mig att jag skulle köpa en rolig bil och ha över sommaren, för att sen sälja den och byta ned mig till något mer vettigt. Men som den väna själ jag är så vill jag ju helst ha en miljöbil, och då minskar alternativen en aning. Tanken har slagit mig att försöka skaffa en motorcykel igen, något billigare och äldre som man kan ha lite av och till på sommaren. Men vi får se vart vi hamnar till sist, jag vill ju ha lite roligt på vägen också.

Lev väl!

No comments: