March 14, 2008

Lugn och ro

Jag satt och studerade och funderade lite på saker i morse, förutom att jag jobbade och jagade våra brittiska leverantörer via telefon. Det verkar som om britter har en lätt fobi mot just telefoner, om dom överhuvudtaget svarar så säger dom oftast bara ja, eller möjligen nej. Det verker finnas någon mystisk sed där, och jag trodde amerikaner var lite likadana, men det visade sig inte stämma. Amerikanerna, som förvisso jobbat med oss länge, är gräsligt öppenhjärtliga och sociala, älskar att prata allmänna saker ett långt tag innan man kommer in det väsentliga. Förvisso trevligt, men en aningen stressigt om man har bråttom, och person man råkar prata med tillråga på allt försökt pressa en på tid, men sen pratar ett tag ändå. Trevligt, men lite enerverande ändå.

Jag betraktade ett japanskt visdomsord idag. Jag har iofs sett det flera gånger tidigare, där det sitter på kylskåpet, men idag hajade jag till. Kan beror på vissa saker, men även på det att jag dykt djupare ned i NVC kommunikations oceanens mörka och lite skrämmande vatten. Visdomsordet lyder "Sår av svärd kan botas, men inte sår av ord."
Och det är ju sant, och en visdom. Så det är något jag får lära mig och bära med mig, som en erfarenhet. Känslor är något väldigt jobbigt att förstå, på alla plan.

Lev väl!

No comments: