March 18, 2008

Tillbakablickar i det förflutna

Jag reflekterade över lite saker när jag idag satt och uppdaterade min Avatar på ett forum. Efter att tidigare fått en Avatar som passade ihop med mina val i ett spel, så byte jag nu till min bild jag använder i MSN och ICQ. Min lilla originalillustration från av Sherlock Holmes, från när de först publicerades i "The Strand Magazine". Illustrationer jag tycker är helt underbara och passar så bra in med stämningen, och tidsepoken. Jag satt och drömde mig tillbaks lite igår, in i den senviktorianska eran. Mycket på grund av att vi promenerade i gamla Linköping i helgen. Tittade på gamla hus, mycket knuttimrat, men även andra typer. Kullerstensgatornas ojämnheter under fötterna och den lite kyliga luften mot ansiktet.
Jag verkligen älskar gamla hus. Dom talar till mig och får mig att känna att mina "batterier" laddas. Mest av allt gillar jag dock stenhus, tunga och stadiga byggnader med väl genomtänkta detaljer och stora volymer. Vi besökte på lördagen Linköpings Domkyrka, tittade in lite, för det var offentlig körrepetion, och de stora valven och pelarraderna greppade tag om mig. Det är så det tar andan ur en att stå och betrakta gamla byggandsverk, sånt som byggts med man kraft och ett otroligt hantverkskunnande.
Jag blev så sugen att verkligen ta tag i saker och göra ett viktorianskt lajv faktiskt. Kanske skall nöja mig med att börja med min viktorianska horror-ide, men på sikt så vore det hur kul som helst att göra något mer. Ett helg lajv i en miljö som inspirerar, med en story som tar tag i spelarna.

2 comments:

Martin Domeij said...

Det låter jätteroligt, men var hittar man en miljö som passar till det?

Johan said...

Yep! Var hittar man något sånt. Får väl erkänna att jag inte ännu tagit mig för att undersöka möjligheterna, men min dröm vore att kunna låna en inte allt för renoverad Herrgård någonstans, om de nu finns kvar. Det hade varit kul att kanske börja med att göra ett middagslajv, som ett mer seriöst genomtänkt "Murder mystery", men vem vet vad som kommer sen efter sommaren :)