March 12, 2008

Nervös

Ibland halkar man till lite, känner sig lite tröttoch nedstämd, men det är väl inget att göra åt. Man får blicka upp och se det man har framför sig. Jag känner mig trots allt vid ganska gott mod, blickar framåt och det är väl som det är.

Jag körde upp till Linköping igår kväll, skall jobba däruppifrån nu resten av veckan. Har stora högar med grejer att göra, men det skall bli roligt att testa om det funkar. Jag satt i bilen och lyssnade på lite gammal hårdrock och funderade på mitt uppkommande rollspelsprojekt. Jag har länge varit insnöad på det viktorianska och är det fortfarande, men jag funderade igår mer på att få till ett bra koncept med en ide som är spelbar. Att få till en vision om vad det är man vill att spelet skall gå ut på, vad man vill att spelarna skall göra och vad deras fokus och motivation skall vara. Med utgångspunkt i det så satt jag och klurade på teman, och vad jag känner är lockande just nu. Men kanske också vad andra eventuellt skulle kunna bli intresserade. Vilka tidsåldrar och teman är kända och populära, och kanske det viktigaste. Vad finns det för roliga och intressanta guldkorn undangömda i obskyra historiska händelser. Skall man våga dra upp något tema som är smallt och okänt, kan man väcka intresse för det. Eller skall man kombinerad olika teman och koncept, kanske från olika tidsåldrar för att få något mer eget. Men kan man intressera folk för nya teman, eller är det gamla vanliga klassiska teman som gäller?
Nu kanske några är intresserade om jag hade något speciellt tema i bakhuvudet. Och det var faktiskt något som lite smått smög sig in över mig. Ett lätt mystifierat och ockult pre-kalla kriget tema. Och med pre här menar jag sent 40-tal tidigt 50-tal, andra världskrigets efterdyningar sköljer över världen. Kriget är över, men i kulisserna så händer mycket. Världen är full av flyktingar, och jagade krigsförbrytare flyr till länder där de kan gömma sig. Som exempelvis Brasilien, Syrien och Egypten. Länder som inte är sena att utnyttja deras "kompetenser", särskilt Syrien vars säkerhetstjänst under sent 50-tal till stor del består av fd tyska agenter.

Vad är mer temat då, ja, det är frågan. Finns det andra ideer tro? Jag får försöka hitta en kompanjon som jag kan bolla ideer med. För det lockar väldigt mycket.

No comments: