February 10, 2008

Mannen bakom spisen...

Det är den första lugna stunden på den här helgen, på söndag kväll. Denna helgen har varit hysteriskt upptecknad, filmdag igår och rollspel idag. Men det har varit skönt att få spela igen. Det var ett lite anpassat äventyr till Mutant, eller iaf en kampanj som Rickard dragit igång nu efter många om och men. Efter flera veckor av störtfloder av andra tankar och funderingar så känns det nu som att mycket släppt och saker börjar sätta sig mer. Osäkerhet har väl förbytts i förundran, och jag hoppas att den kreativitet jag kände sprudla i lördags skall blomma än mer. Det är dock inte alls läge att starta nya projekt, det är mer mer än dax för att avsluta allt gammalt. Samt att komma över nervositeten att man med största sannolkhet skall på lajv i skogen, även om det är ett litet speciallajv med flera goda vänner, och deras vänner.

Filmdagen igår förläpte annars bra, det var ett marathon med alla de tre förlängda versionerna av Sagan om ringen filmerna. Jag satt dock och skrev på lite olika projekt och strukturerade mina gamla skräck-rollspelsfiler under större delen av eftermiddagen, samt lagade mat åt resten av den hungriga skaran. En utsökt köttgryta med mycket vitlök och rödvin fick i all stillhet stå och puttra på spisen i ett par timmar. Den blev så riktigt bra som jag önskade och en närmast obscen mängd grädde hjälpte till.

Jag satt också och pillade med min brädspelside, eller en anpassning av ett figurspel till en mer fast karta med rutnät. Jag tror att det skall kunna gå att få det riktigt kul, men jag har nu i alla fall bestämt mig för att det blir två olika "modes". Ett spelare mot spelare och ett scenarioläge, där en spelledare styr scenariot mot flera andra spelare som tillsammans eller inbördes tävlar om att uppfylla scenariots vinstkriterier. Det finns element lånade från olika spelformer och jag tror blandningen kan bli bra, och rolig, vilket jag känner är huvudsaken.

Så lev väl!

No comments: