January 10, 2008

Hemma igen

Är nu tillbaks i Sverige efter en kort snabbvisit i norra Tyskland. Det märks ganska väl vilka stora skillnader det är. Inte bara arkitekturen, utan även ganska mycket inställningen till olika saker. Jag reflekterade över mycket när jag gick där på dom gamla kullerstensgatorna i den före detta svenskbygden, kanske man får kalla det. Även om det är över 200 år sedan det inte längre var svenskt. Det var ett trivsamt lugn som sen igår förbyttes i snabba ganska hårda diskussioner under gårdagen. Det var väldigt spännande att få vara med, och att få delta aktivt. Det är härligt att kunna uttrycka sig på främmande språk, och det känns att det börjar släppa nu. Det känns som om jag sakta börjat komma upp ur min inre avgrund, vilket är skönt. Jag ser ett ljust framför mig och insåg ganska mycket när jag strövade runt där på gatorna. Den gamla kyrkan från femtonhundratalet och den smala kanalen riktigt talade med mig, på många plan. Det och andra reaktioner värmde min lite frostiga själ. Så hur det än skulle skutta på framåt så känner jag mig rofylld. Det känns lite lustigt med tanke på hur jag mådde för bara några veckor sedan.

Lev väl!

No comments: