January 30, 2008

Mer funderingar

Jag satt i soffan igår och försökte skriva en del, men det gick lite trögt och slutade med att jag tittade på det allra starkaste och emotionella avsnittet i "Foyle's War" serien. Det är i och för sig egentligen flera till synes fristående historier som i ett multidimensionellt pussel vävs samman går in och ur varandra på snillrika sätt. Avsnittet är fantastiskt, det är intelligent, mörkt och hjärtskärande, men med en konstig väldigt brittisk glimt i ena ögonvrån. Bäst av alla är Charles Dance i rollen som den karismatiske och helt samvetslöse "skurken", men han gör ju bara det han tror på innerst inne, följer sin politiska åskådning, eller är det bara. Vilka frågeställningar väcks inte med de tankarna, men dom tänker jag inte ens gå in på. För det måste väl vara möjligt att en individs hjälte kan vara en annans värsta skurk, och livet är väl sällan svart eller vitt?

Mittemellan den upplevelse jag hade när jag satt där framför serien så tittade jag mig omkring på lite olika saker igår. Iakttog vad som finns där runt omkring mig i min lägenhet. Tänkte på vilka intryck min vänner måste få, och funderade på vad dom tänker när dom ser mina böcker och mina möbler. Alla spel jag aldrig spelar, filmer jag knappt ser på. Varför har man ett så starkt samlarbeteende egentligen? Vad driver en till det? Är det själva ägandet som gör det kanske? Jag vet inte längre, jag vill försöka skaffa mig perspektiv på saker. Det är så många frågeställningar som aldrig fått flyta upp, det är frågor man inte släppt in eller svar man inte släppt ut. Jag känner ingen koppling till något längre. Jag känner inte för mina böcker, och inte för mina spel, inte för mina engagemang. Jag inser att jag inte vet någonting längre, jag är tom, så när som på fjärilarna som flyttade in. Och det är en trivsam tanke att man kanske skall börja bestämma vad man vill, vad man är, vad man vill vara. Det finns ju en värld där ute, men jag behöver ju inte bry mig om dom. Jag kan ju bry mig om mig själv och dom som betyder något för mig, eller vill betyda något för mig.

För övrigt anser jag att personer som får för sig att använda ritningsformatet trippel-förlängd A0:a borde steglas.

No comments: