January 4, 2008

Nya upptäckter

Wes Andersson är min nya husgud, eller vad man nu skall våga kalla det. Jag är fortfarande hög på "Darjeeling Limited" från igår. Den spred en så mystisk känsla i hela kroppen. Det var nog faktiskt den allra vackraste filmen jag någonsin sett. Den talade rakt in med min själ, på så många konstiga plan. Var intelligent och på samma gång helt urflippad. En balansgång mellan det logiska och det absurda. Jag älskar film där små detaljer får plats och där inte allt måste skrivas en rakt på näsan. Något som kittlar intellektet och får hjärnan att skutta igång.

EDIT: Jag läste på lite om Owen Wilson nu i morse. Har alltid förutsatt att han är en sån tråkig amerikansk komiker jag avskyr. Men jag upptäckte att han faktiskt varit med och skrivit flera av Wes Anderssons filmer, och att dom är goda vänner. Jag blev gräsligt nyfiken, och det är roligt att man kan bli lite överraskad ibland. Han, Adrien Brody och Jason Schwartzman är helt underbart bra i Darjeeling Limited. Och Bill Murrays lätt omotiverade inhopp utanför den egentliga handlingen är kort men så tankeväckande. Det var nog det som var det absolut bästa med filmen, den väcker så många tankar och funderingar.

Igår när jag kom hem väntade ett meddelande på mig. Det sade allt och inget alls egentligen. Det är något jag funderat över, något jag inte vet vad det är egentligen. Det har flutit runt i mitt medvetande hela natten, och det har väl varit lite si och så där med sömnen nu får jag väl erkänna. Min hjärna gjorde en gammal klassiker och vaknade tolv minuter över tolv, pigg som en lärka och full av fluffiga och knasiga tankar. Inget vettigt ville dock komma ut från min fingrar. Det känndes att det hade varit så många intryck under dagen och veckan, hjärnan var överlastad av allt. Men det var skönt, min hjärna är en ganska skön och fluffig plats igen. Där jag nästan trivs lite nu igen.
Tidigt i morse kom ytterligare ett annat filmcitat smygande över mig; "Today is the first day of the rest of your life". Kan det vara så?

Lev väl alla där ute!

No comments: