January 16, 2008

Många frågor och ett par svar...

Ja, titeln kanske kan ses som en kortfattad sammanställning av mitt liv de senaste veckorna. Det känns i och för sig lite konstigt. Jag har länge tänkt lägga upp ribban lite högre här, och börjar skriva reflektioner över saker i omvärlden. Kanske till och med av rent teknisk natur, och lite vetenskaplig. Mitt nuvarande sinnestillstånd har dock väckt en uppsjö andra tankar.
Vill jag verkligen vara en del av den här omvärlden egentligen?
Kan jag inte bara få vara mig själv? Och leva så som jag vill leva.
Jag borde nog skaffa mig ett hus en bit ut i skogen, en bit bort från det mesta. Där man kan vara precis den man vill vara. Kanske med lite mark så man kan anordna lite lajv hemma vid. Det hade varit kul.
Jag har även funderat en hel del på att röja upp hemma. Ordna och strukturera min omgivning bättre, för jag mår ju bättre när jag får ha det ordnat omkring mig. Jag har även funderat på att köpa lite prylar, och kanske skaffa en katt. En liten fågel viskade dock i mitt öra. Viskade att jag skulle ta det lite lugnt och inte förhasta mig. Läget kan ju förändras. Det kanske kommer en tid för planer och samordning.
För jag har skrivit det ett par gånger förut, och jag har sagt det. Ibland vet man inte vad man känner, och kanske ännu mindre vad man säger. Vid något tillfälle så känner man bara att man vill vara ärlig, och det är en ganska skön känsla, även om det mesta känns osäkert. Ja, tiden får utvisa vad som funkar och inte funkar och vad som händer. Men jag känner ingen oro eller brådska, bara mest nyfikenhet.
Det känns så mystiskt att återfått lusten att planera sitt liv igen, att se att det finns något en bit bort. Något som känns värt att sträva mot igen. Så...

...lev väl alla mina underbara vänner!

2 comments:

jes6ica said...

I have days where I think the universe would be a nicer place if only the people I know and like existed in the present dimension...and that people who were also needed, like shop workers and bus drivers and all the other people in the world lived in a different dimension and only popped in and out of existence in ours when necessary. Like interconnected dimensions, but that I only have to deal with those "other" people when I choose. :)

They, too, can of course have that too, if they want. Like a bunch of interconnected dimensions, then. So, say, garbage trucks, if they do their daily rounds of picking up garbage in one dimension, it affects garbage in all dimensions, but I don't have to wake up to noisy truck noises unless I feel like it. :)

Also, regarding a cat...they enrich one's life surprisingly more than you'd expect, if you haven't had one before. AND, they're very adaptable, so if your life changes, they will happily go wherever you go, because they love you and you feed them. :) I will never live without a cat again. Seriously.

jes6ica said...

P.S. THANK YOU for coming last night. It might have been short, but it was lots of fun! *hug*