December 19, 2007

Johan kommer ut ur...

Jag har en liten sak av avslöja. Något som kanske inte så många tror om mig. Det är lite som att komma ut ur garderoben. Jag tycker att de två avslutande filmerna av Sagan om Ringen, De Två Tornen och Kungens Återkomst, är ganska banala och dåliga filmer. De Två Tornen var en gigantisk besvikelse, för jag tycker ju ändå att första filmen Sagan om Ringen är en riktigt bra film. Och allra särskilt då den förlängda versionen. Den är som balsam för min ärriga själ.
Sen kommer de två efterföljarna, med alla absurda omskrivningar i ploten, rena förvanskningar och helt hjärndöd klippning i flera scener, som dödar spänningen. Populistiskt jämla drabbel kan man kalla det om man cynisk. Dom förändrar flera av de stora karaktärernas motivationer. Gollum och Faramir är väl det allra värsta exemplet, men det som retar mig mest är slakten av Enterna, och Alvernas steppmarsch in i Hornborgen. Så där är det kalla faktumet. Jag börjar nog bli kall och cynisk, men va fan jag hoppas att en och annan person kan stå ut med mig fastän jag är rak och ärlig!

Lev väl!

3 comments:

devilkitten said...

Om det där med att vara snäll har gått så långt som till att du inte är rak med vad du tycker om en film, så har det gått lite väl långt...

Du får väl tycka vad du vill om LoTR-trilogin?

Jag tycker Matrix 2 & 3 lika gärna kunde ha varit ogjorda. Bullet time är väl kul, men det är inte SÅ kul.

Johan said...

Nja. Det var väl inte snällheten. Det var mer den före detta dåliga självbilden. Där man inte litar på sin egen åsikt. Bakgrunden var väl att vi diskuterade nyheten om att PJ skulle producera "The Hobbit" nu. Vi hade även diskuterat vissa förvirrande klipp i framförallt Return of the King. Och då så kom det tillbaks att jag inte tycka att han gjort ett så bra jobb med de förra filmerna. Något jag hade förträngt kan man väl säga. När jag inte litade på mig själv så sade jag när vi såg dom mer att dom var väl så där.

Sen tycker ju inte jag heller att Matrix 2 & 3 är så mycket att ha, inte i skuggan av den första filmen.

jes6ica said...

I've always attributed the annoying changes to the fact that Jackson filmed them all at the same time. It was all still new and fresh for him with the first one. He took his time. He put his heart into it. The deviations he made from the book in The Fellowship were pondered over; the consequences of them were motivated.

Then he was worn out. I think he still had heart, but the initial supply of inspiration was exhausted. Perhaps if he'd waited a year between each one, he would have been as painstaking as he was with the first.

So my hope with The Hobbit is that he's had a break and that deep inspiration is back, hopefully not tainted or ruined by the lawsuit.

And ditto regarding Matrix 2 and 3. :( They had potential. Why didn't they make better use of the twins...how did they get that way? And Merovingian and his wife. So much more character development could have taken place. The potential was there, which is what makes those sequels so disappointing. :(