December 5, 2007

Regn och aska

Regn på tvären och stora vatten pölar avslutade dagen. Den började smygande med regn, hård trafik och trasiga bankomater. Tankarna flöt fram som vattnet på parkeringen. Ibland så vet man inte varför man gör saker, men det verkar som att vissa saker har svårt att fastna. Hjärnan vill inte förstå, och man halka på de oljefläckar man läckt på banan vid ett tidigare varv. Det kanske finns mening i allt som händer. Det kanske är en accepterande signatur som krävs. Men det spelar ingen roll för det finns alltid en oljefläck man inte räknat med.
Det kom ett spöke till mig i natt. Jag satt i sängen och betraktade det vid min fotände länge. Det sade ord jag inte ville höra, men jag lyssnade andäktigt ändå. Ord jag inte vet vems dom är. Det visade mig en väg jag inte tror jag är redo att följa, då den är allt för svår. Min tanke sade att det måste finnas en tredje, gyllene medelväg, mittemellan de två extremerna. Spöket replikerade blixtsnabbt att det bara är ännu ett självbedrägeri i mängden. Det sade, att allt jag säger är självbedrägerier och lögner för att stilla mig själv. Svarslös tände jag ljuset, och spöket var med ens borta. Borta som i en dröm. Jag låg länge och betraktade min lista, utan att läsa dess ord. För dom kan jag redan utan att öppna mina slutna ögon.

Jag fick en chans att briljera idag, att visa att jag är duktig på det jag gör. Jag tvekade inte en sekund, ingen falsk ödmjukhet längre. Jag tog chansen och jag ställde ned skåpet, så att alla såg det, där det borde stå. Om någon annan blir sedd som klåpare är det inte min ensak. Huvudsaken är att det vi gör blir rätt och vi får äran för det. Det var väl dock en liten tröst att skuggan i detta fallet specifika kommer falla på våra konkurrenter. Jag kan vara kall och karriäristisk jag med, och jag tänker inte vika en tum längre. Jag har insett så mycket de senaste månaderna. Jag skall fortsätta läsa in mig på det jag känner mig osäker på, och jag skall bli bäst.

No comments: