December 10, 2007

Mina halvsanningar, och en blogg...

Hur kan man veta om något man läser någonstans är absolut sant, eller kanske tvärtom? Det är klart man inte kan. Man kan välja att hundra procentigt lita på att någon är ärlig. Man utgår ifrån ett förtroende man fått och gett, att hundra procentigt viga sig åt en person och vara ärlig ut i minsta detalj. Men det verkar inte fungera, när marken skakar. Allt är tolkningar av ens egna upplevelser. Sanningar visar sig aldrig ha varit helt sanna, för det är ju ens egna tolkningar. För andra personer kan helt andra saker vara sanna.
Jag tror ensamhet kan vara utvägen ur mitt inres labyrint. Jag tänker alltid vara ärlig, aldrig förvränga eller försköna något. För jag insåg att jag kommer ha svårt ge mitt förtroende åt en annan person nu. Det är den bistra sanningen, så som den trillade över mig igår. Vem säger att min sanning är sann? Den är ju bara min egen uppfattning av mig själv. Jag skall hedanefter mer vara min egen person.

Nu kan man förledas att tro att jag vänder mig mot någon. Eller tänker på något speciellt, men så är det faktiskt inte. Det är mycket som hänt de senaste månaderna, som färgat mig. Jag försöker vara min egen, och låter mitt eget inre speglas genom mig, och utvecklas i takt med att mitt medvetande öppnas. För även om jag skrivit detta så kommer jag alltid bry mig om och ställa upp för mina vänner. Jag kommer alltid vara snäll innerst inne, för jag mår ju bra när jag får hjälpa de jag bryr mig om. Och jag har ju svurit att vara ärlig i allt nu mer. Och detta är min verklighet, så osminkad som den trillade ned över mig.

Jag fick ett telefonsamtal för en liten stund sedan. Jag blev lite paff till att börja med, men när jag samlat mig insåg jag snabbt varför personen i fråga ringde, och på vems inrådan. Jag har aldrig pratat med denne personligen förut, även om jag mycket väl vet vem det är. Det är klart det kändes spännande och att det kittlar lite. Det skall jag inte sticka under stolen med, men jag är lite skeptisk. Jag har ju bränt mig själv en del innan, och vet inte om jag är redo att göra några stora steg än, eller om jag ens vill. Men det är klart det är lockande.

Lev väl!

No comments: