November 18, 2007

Lite chockad, men inte förvånad...

Satt och läste tidningen, Göteborgs Posten, lite stillsamt efter min morgonpromenad. Och trillade på en liten sidoartikel, som fick mig att haja till.
Här hittar ni den: http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=383233

En person blir alltså utslängd från en pub för att han läser en kontroveriell bok. Skulle detta kunna hända i Sverige? Jajamensan, folk är så rädda för att förknippas med fel saker, särskilt de som inte riktigt vet eller förstår. Okunskapen väcker rädsla, det okända är ju skrämmande och man vill ju inte hamna utanför den eller de grupperingar man relaterar till. Kan tänka mig utifrån egen erfarenhet att vakterna fått order av ägaren/chefen att avhysa de som stör ordningen för de normala gästerna. Hela denna hysterin efter händelserna i början på 2000-talet börjar allt mer likna gamla dystopiska framtidsvisioner. Och mediedrevet är ju inte sena att utnyttja "den normala människans" rädsla för grupper som avviker. Vi rollspelare har ju råkat ut för det mer än en gång. Kanske därför jag valde att inte gå vidare med mina ideer om ett Delta Green liknande scenario som utspelade sig i New York. Iden är tankvärd, men det är klart man är lite små nervös ibland. Kanske en del beroende på grund av att jag fick lite påstötningar och "inte fullt så diskreta" frågor av min dåvarande arbetsgivare efter det som hände i Halmstad för ett gäng år sedan. Någonstans så är man lite nervig över sin karriär, så feg är jag uppenbarligen. Jag känner mest en ilska över sånt här, det är nog så att jag skall köpa den där boken, bara för att. Jag köpte ju trots allt Salman Rushdie efter Irans dumheter. Inte för att jag tyckte hans böcker var så mycket att hänga i granen, men ändå.

Lev väl!

No comments: