November 29, 2007

Eftertanke

Jag får väl erkänna att jag drabbades av ett djupt mörkt stråk av irritation igår kväll. Det sade jag i och för sig redan då, så det är väl ingen hemlighet. Det känns som att det är för mycket, varav en del blir fel. Jag har slutat lita på mina egna känslor och instikter, allt blir ju bara så fel ändå. Så det får bli karantän ett tag. Jag inser att jag skall vara mer eftertänksam och tydligare i det jag skriver, men även i det jag säger.

Jag låg en lång stund i sängen igår kväll och skissade på spelmekanik, rörelsemönster, synfält, och avstånd. Det var roligt, och det kändes som hjärnan fick något att bita i. Sulans kommentarer och råd var helt ovärderliga och jag insåg ett par saker. Om brädspelsmekaniker kontra firgurspel och rollspel, där man simulerar verklighet på ett annat sätt. I kontrast till brädspelsideer där strategier och taktiskt tänkande kan fås att spela roll på ett annat sätt. Jag när en dröm att på något sätt kombinera dessa två världar, men risken är att det bara blir en halvmesyr av det. Det blir varken hackat eller malet, och tilltalar ingen av de olika världarna. Det jag vill göra är ett figurspel där figurerna synbarligen är sekundära, men ändå inte. Ett figurspel på bräde med kort, och ett brädspel med figurer som har full frihet över brädet.
Ja, det blev mycket snurr och tankar efter igår, men en sak fastnade. Det var diskussionen om antalet handlingar och turordningen. Genom att kombinera lite olika ideer och system så fick vi till en ide jag tror på, som kan införa ett betydande taktiskt element där.

Ja, det blev inte mycket vettigt skrivet här, men jag skall så smånnigom om publicera de ideer och framsteg vi gör med "brädspelet", får man väl kalla det. Det skall dock inte få ta för mycket tid från katalogen, iaf inte nu i början på december.
I kväll skall jag ta mig själv i hampan och se till att få gjort färdigt vapenkapitlet. I alla fall de kompletteringar vi pratade om, och tänka igenom om det kan vara något mer jag inte fått med. Det känns inte ogörligt, och jag har ju researchat ämnet nu så det räcker. :-)

Lev väl!

No comments: