November 2, 2007

En lång sträcka till skymningen

Sitter nu här och funderar på vad jag skall göra nu på kvällen. Känner mig inte trött alls, så jag sov nog mer än jag trodde, eller så har mitt sömnbehov minskat. Har ingen lust att bara hamna framför TV:n eller något annat dumt. Skall nog ta mig en liten whisky och sätta mig vid köksbordet och skriva. Dagens middag blev lite improviserad, som vanligt, men jag gjorde en liten wok till mig själv på den resterande minimajsen, svamp och purjolök. Och rörde ut ett knäckt ägg i den. Det blev fantastiskt gott. Möjligen för att jag kryddat ganska hårt med Curry, Chili, Gurkmeja och svartpeppar. För den woken var bara till mig. Till det åt vi sallad och stekt lövbiff. Gus fick klyftpotatis till sin, och det var inga som helst knorrningar därifrån.

Anders ringde precis när jag skulle gå från jobbet. Han och Tove kände inte att dom hann med att komma till BSK i år. Fenix och annat pressade på för mycket, och som han sade "Sömn är bra ibland också." Jag har själv vacklat om hur jag skulle göra med BSK. Konvent börjar kännas som ett avslutat kapitel för mig nu. Har dock lovat att hjälpa till med auktionen på GothCon, med en liten brasklapp för viss "oförutsedd" utveckling i mitt liv. Vi får se vad som händer, jag har dock lovat Tove&Anders att skriva och pyssla med postorderkatalogen och lite annat. Det verkar också som att det blir en arbetsresa till dom i slutet av november. Det känns som det finns detaljer att prata om och saker att stämma av. Jag skall även passa på att gå och hälsa på Farbror Roslin då.

Jobbet är lite av ett kapitel för sig själv. Blev givetvis kvar länge på jobbet idag, trots att jag tänkte försöka gå efter lunch. I och för sig mest för att Gus ändå skuttat ut till kompisar. Mina kollegor kom tillbaks från mötet i Tyskland och det var avstämningsmöte för att röna ut vad som skall korrigeras eller klargöras. Ett par sena ändringar angående teknisklösning för befuktningen kommer innebära en del räknearbete nästa vecka, vilket ger ett tacksamt avbräck i det ekonomiska pladdret nu.
Våra kinesiska kollegor åker hem nu i helgen också och mötena med dom gick förvånansvärt bra, och det känns helt okej. Jag är nu mer utsedd till att vara den europeiske beräkningsexperten, vars ord är lag som man underdånigt lyssnar till. Tror jag imponerat på vissa med mitt bevis i Mollierdiagramet för varför befuktningen i aggregatet bör sitta där jag vill sätta den. Och Mollier i detta fallet uttalas inte på franskt manér, den gode Professor Mollier var tysk och det uttalas sålunda "Moll-jer". Han anses vara något av den moderna termodynamikens fader med sina teser om vattenånga-luft förhållanden. Hans underbara diagram, som också kallas ix-diagram, eller hx-diagram av oss gamla rävar, är ett underverk av intelligens i sin snillrika uppbyggnad.
Andra blir kära i musik, vilket jag i och för sig blir delvis jag med, men jag är nog bane mig kär i detta helt underbara diagram. Där man lätt kan se hur blandningförhållanden borde bli och höfta fram svar som ligger otroligt nära sanningen. Komplexa diagram med en uppsjö dimensioner är det bästa jag.

Apropå musik så sitter jag just nu och lyssnar på en låt från Hives nya skiva, som dom spelar på SR Rockster. Den växer för varje gång, gungig rock som virvlar runt mina tankar. Den skall jag skutta och köpa i morgon.

Lev väl!

No comments: