November 18, 2007

Rotationsmönster

Det blev en lätt snurrig dag igår, så jag glömde bort att skriva här. I och för sig så skrev jag en hel del på Westerngrejerna och lite annat också. Dagen började annars i lätt förvirring, ibland så funderar jag på vad min hjärna egentligen håller på med nu den senaste månaden. Fast jag känner mig mest bara konfys just nu, men det är lite skönt det med.

På morgonen åkte jag ut och handlade lite och strosade runt lite planlöst. Hade tänkt vara tidig på Inet på Ringön, men upptäckte att dom öppnade 11 på lördagar. Så jag åkte över till Sisjön, och tog en lite sväng in på Mediamarkt. Där så fick jag ett litet ryck och köpte mig en billig multiskrivare, den kostade ungefär lika mycket som den scanner jag funderat på. Så nu är jag med skrivare också, och den är ganska snygg också :-)
På Inet sen så köpte jag ett par träningsvänliga hörlurar och ett pyttelitet 2GB USB-minne, väldigt tjusigt. Hann även med att kolla lite på bilar, och det resulterade väl bara i att jag känner mig än mer förvirrad. Skulle vilja ha en miljöbil, men inte en Etanolbil, så det finns bara två Hybrid alternativ egentligen.

Eftermiddagen var lite rörig annars. Satt och skrev lite, installerade skrivare, läste i boken jag nyss köpt (Relic av Preston&Child), Tom&Jennie tittade förbi, och sen som grädde på moset kom Lottis och släpade med mig till Coop som bärhjälp. Så det blev inte så mycket skrivet som jag önskat, men det blev en del av den varan på kvällen, samtidigt som vi tittade på ett par avsnitt av "Dresden Files". En TV-serie om en modern magiker som är privatdetektiv, lite monster och övernaturliga brott. Serien bygger på en romanserie av Jim Butcher, finns på SF-bokhandeln. Jag var dock inte överförtjust i böckerna, karaktärerna kändes lite för stereotypa och dom "snälla skurkaran" lite korkat trångsynta. Eller rättare sagt delar av huvudkaraktärens bakgrund kändes lite krystad och man fattade med en gång vart det skulle bära hän i hans relation till andra sidofigurer. TV-serien var dock lite bättre, och några av "plotlines:en" var ganska okej och inspirativa. En hyfsat bra tolkning av magi i ett modernt samhälle. Och det väckt tillbaks lite Phobi-atiska ideer och tankar jag lagt på hyllan. Det kändes roligt igen, en mix av lätt övernaturlighet och bekymren i vårt moderna samhälle, och människans inte sällan omedvetna ondska. Kanske inte skall kalla det ondska, men när människor väljer att ignorera och förtränga, och där igenom tar avstånd från hjälpbehövande eller problem. Fast hur kul kan samhällsrealistiska rollspel bli, fast det kanske kan hjälpa till att väcka medvetenhet hos individerna. Jag läste några av dom organisationer jag skrev till Phobia, hjälpmissionen med dold agenda är jag riktigt nöjd med faktiskt. :-)

Det blev en hel del research om vapen för Western igår också. Jag hittade ett par bra hemsidor och har rätat ut några av mina många frågetecken, på området. Det kommer fylla på och ge det avsnittet en mer mångsidig famtoning. Inte bara ha arton olika varianter av Colt SAA aka "The Peacemaker". Det roliga i sammanhanget att det är en Holyeoodism, en av de vanligaste modellerna av Colten hette officiellt "Frontier", och var inte i kaliber .45 Colt, utan i .44-40 Winchester. Exakt den kaliber som Winchesters repetergevär och karbiner använde. Så man slapp släppa med sig flera olika typer ammunition ut i vildmarken.

Lev väl!

No comments: