November 6, 2007

En genomgång av biblioteket...

Spenderade gårdagskvällen med att gå igenom mina böcker och inse att det är en himla oordning. Det visste jag i och för sig redan, men att känna det så påtagligt. Det var för mycket grejer som jag bara stoppat undan lite hipp som happ, där jag hittade plats för tillfället. Jag känner djupt inom mig att så vill jag ju inte ha det, så jag måste ta ett stabilt tag nu när jag är själv i veckan. Plocka undan och kanske slänga eller sälja en del, och rensa bland alla mina konstiga ockulta böcker, som jag ju inte direkt läser eller är så intresserad av längre. Vi får dock se med dom, jag tycker ju trots llt att flera av dom är väldigt underhållande på sitt eget knasiga sätt. Det skall bli en ordentlig städning och rensning i alla fall. Det är hög tid att komma upp på banan igen, och tillbaks till livet.

Läste att SSK nog med största sannolikhet går i graven också. Får väl säga att det är tråkigt, men egentligen så kan jag inte få mig att direkt känna glädje, lust eller driv för konvent längre. Mest bara ett kallt konstaterande och en lätt känsla av att historien återupprepar sig igen.
Jag känner att det är för mycket tjabbel och skitsnack i konventkretsar. Får se om jag klarar av att engagera mig i GothCon i nästa år, men det är ju inget betungande ansvar.

Måste tacka för boktipsen också. Det är bra att få lite hjälp att väcka minnet till liv. Barbara Hambly's böcker om Benjamin January hade jag glömt bort. Har läst de två första och dom är ju mycket bra. Skall nog gå och köpa flera av dom sen.
Själv har jag precis läst Preston & Childs Book of the Dead, som jag tyckte var helt okej. Hade inte läst något av dom innan jag hittade den på Wettergrens när jag var gräsligt uttråkad.
Jon Courtney Grimwood har jag inte läst, kanske skall kolla upp dom böckerna också.
Jag känner att jag behöver lite nya böcker att läsa. Lite ny inspiration.

EDIT: Jag sitter och funderar lite, på om hur det är att släppa saker man känt väldigt starkt för och engagerat sig i. Man får nog fundera över vad man känner och tänker för tillfället. Vem man är just nu, och vem man är på väg att bli. Jag känner inom mig att jag är på väg att bli en annan person. Den Johan jag vill att en annan person skall lära känna.
Detta har också fått mig att börja reflektera över mina vänner, och dom som de senaste månaderna mailat och pratat med mig. Det känns nu som att vissa personer omkring mig är vänner, och vissa är något annat. Frågan är bara vad det andra är egentligen; bekanta?
Dom är förvisso fortfarande ganska trevliga att träffa och prata med, men jag känner inte längre att jag har så himla mycket gemensamt med dem. Jag insåg dock att jag alltid kommer vara en hjälpsam vän för dom som vill vara mina vänner, och som agerar som det. Det är min natur.
Dessa funderingar har värkt fram över de gångna månaderna. Mycket på grund av att vissa både nya och gamla vänner hört av sig till mig. Vilket värmde i det själsliga mörker och den kyla jag då känslomässigt befann mig i.

Jag har också bestämt mig för att åka på nästa GothConmöte, och ta tjuren vid hornen. Jag kommer dock nog bara blanda in mig i sånt som jag själv tycker är skoj där. Det är läge att vända ryggen mot en hel del i mitt gamla liv, låta Engas vara död och begraven.

Lev väl!

2 comments:

Martin Domeij said...

Ockulta? Kan du sitta på dem till jul tror du? Även om jag inte är intresserad av alla du vill bli av med känner jag nog några gökar som skulle kunna vara.

Johan said...

Det är klart! Jag rensar och ställer ut i min lilla skrubb. Hade nog inte tänkt slänga något av dom, men i alla fall ställa undan en del.