November 15, 2007

Uppföljning

Lade först in detta i förra posten, men det fick mig att tänka vidare och det kändes plötsligt som detta förtjänade att bli ett eget inlägg. För jag började tänka än mer, och lite längre ut i periferin.

Såg förresten på nyheterna igår ett inslag som helt baserade sig på en händelse i Facebook. Det var en nybildad grupp på Facebook för att stödja demokratiprocessen i Pakistan. Man hade intervjuer med de personer i Sverige som startat gruppen, och tillskrev dom indirekt en hel del kunskap och vetskap och intervjuade personerna om läget i Pakistan. Samtliga var i och för sig svensk-pakistanier, som dom kallade sig, och det är väl inte otroligt att dom hade lite mer koll på läget än många andra. Det var lite spännande tycker jag, för man tillskrev samtidigt den och andra virtuella protestgrupper en stor betydelse i världspolitiken kändes det som. Kan det vara så att en diktator tar åt sig och läser sånt. Jag vet efter samtal med våra kinesiska kollegor att Kina verkligen tar åt sig, där fängslas bloggare och andra i parti och minut. Så det ses ju som ett stort hot uppenbarligen. Det är lite tankvärt, och på samma sätt fascinerande skrämmande.

För jag började fundera lite längre. Och då främst på de nya lagförslaget - att alla datatrafik skall lagras i 30 år. Allt för att strama upp den europeiska säkerhetsnivån i klass med den amerikanska. Detta får mig att lite lätt börja frukta, att digitalt söka av och sortera stora mängder text är ju inga problem idag. Undra vad en analytiker kan få ut av allt det jag skrivit här. Jag kanske är en potentiall för att utföra ruskigheter, vem vet.
Men det kan ju också ställa till det, tänka bara på scenariot där man sätter upp ett alternate reality lajv och har en hemsida där spelare och spelledare lägger upp rapporter och händelsebeskrivningar, eller planerar kommande aktiviteter. Det kan ju mycket väl tolkas på en mängd olika sätt av en utomstående. Inte för att jag pekar eller tänker på något särskilt som sagt alldeles nyss. Det var bara tankar som ploppade upp. För det har varit en del strul på jobbet nu på sistone med våra försändelser till olika länder, och främst då det stora landet i väster. Det sitter uppenbarligen små farbröder där på tullmyndigheten och lusläser alla fraktmanifest. Minsta lilla grej man inte förstår eller som verkar mystisk så kniper man försändelsen och spärrar den. Det hände nu nyligen med ett hög flexibla stosar till fläktar, för vi hade uppenbarligen skrivit "Flex cloth". Vilket tolkades som kläder, och det får man inte föra in hur som helst. Det lite roliga var väl att det tog 2 veckor att få reda på varför paketet åkte runt i landet, och till sist hamnade i LA.

Lev väl!

No comments: