November 9, 2007

Omvärlden

Ett stormoväder med regn, och möjligen snö till kvällen, är långsamt på väg in mot västkusten. Det ligger över havet mellan Sverige och Danmark nu och ruvar, och det förväntas komma in hit om någon timme. Mina glada kollegor som är seglingsfrälsta har klistrat upp väderradarbilder från DMI, danska meterologiska institutet, på vår anslagstavla. Som många västkustseglare och fiskare så skulle dom aldrig kolla på något som SMHI publicerar, det är ju inte för inte som dom det gett öknamnet Stockholms Metrologiska och Hydrologiska Institut. Men det är lite larvigt, men seglar man över Nordsjön vill man ju ha den absolut bästa väderleksinformation som finns att tillgå.

Annars händer inte mycket, är grymt sugen på att spela spel. Ser fram emot när Sulan kommer tillbaks, och hoppas han hittade något roligt i Essen. Nu när jag börjar få fason på Westerngrejerna så skall jag se till att få sjösatt min lilla Warhammer FRP ide, det känns riktigt motiverande, och jag tänkte för omväxlingsskull försöka skriva rent dom anteckningarna och publicera dom någonstans. Det har trots allt växt fram en fin liten stad i Imperiets utkanter, med sina intriger och köpmanasläkter som "konkurrerar" med varandra om makt och pengar. Har haft lite ideer om att köra en kombination mellan Western och CoC, har en liten ide som jag kanske skall göra klart, om jag hinner nu när saker börjar dra ihop sig. Det hade varit skoj tror jag. Skall hitta en liten grupp, som vill testa på det. Någon form av korta små Western äventyr kommer det dock bli, inspirerade av Deadwood och strukturen på populära TV-serier. Min tanke är att det skall utspela sig i ett visst område, samt att varje äventyr skall vara ganska raka och vara möjliga att köra färdigt på en kväll. Det hela skall dock utgå ifrån en liten "Boomtown", om det nu är i Black Hills, Colorado eller Rockies har jag dock inte bestämt, eller om det är guld eller silver man hittat i området. Det skall i alla fall finnas ett par Salooner, en renodlad spelhall, en biljardbar, några köpmän, och en lagom snurrig övergripande intrig för området. Jag vet att det låter extremt likt Deadwood, men min tanke är inte att köra den ploten rakt av, skall hoppa lite längre fram i en stadsutvecklingsfas och det skall vara lite mer lag och ordning.

Jag passade på att förhandsbeställa Collectors Edition av "Final Cut" utgåvan av Blade Runner igår också. Är väldigt nyfikén på den och ser fram emot den, 3 december släpps den. Jag funderar på vart min VHS av den filmen tog vägen, kunde inte hitta den, men "what the heck", det löser sig.

Lev väl!

6 comments:

Martin Domeij said...

En kombination mellan Western och CoC? Låter intressant...

jes6ica said...

Did I ever tell you I've been to Deadwood (Gulch) in South Dakota? Yep. When I was a kid. Grandpa liked to travel around every summer, so we always loaded up the camper and off we went.

Btw, I've picked up a little something for you in Idaho. It's not an original mail order catalog*, but it is something I think you'll like. I guess you'll get it around Christmas/New Year, since that's when I'll probably see you next. :)



*My grandma said to tell you that the reason those are so hard to find these days is that they often got taken to the outhouse to be used as toilet paper. :)

Johan said...

Ooh, Nice, I m so curious. Nice to hear from you. Hope it's fine in Idaho, here it's freezing, and it might come snow later on :)

I seem to remember you said something about getting back here after New Year, but I would love to see you at Rickard&Ninnis New Years party *nudge nudge* I would be nice o have somone to be silly with behind the bar :)

I ve heard the outhouse story, and I believe it. In Sweden they used old newspapers :)

jes6ica said...

I'm trying to convince Lennart to come to Rickard and Ninni's party. He's being reluctant to answer yet. :)

Johan said...

Tell him I ll mix him whatever drink he wishes, and might bring some really nice whisky along again. :)
And tell him I really enjoyed his company too.

jes6ica said...

I'll do that! :)

If we come, perhaps I'll have to bring along some things to make some rum runners, cosmojitos, and oooh, I picked up some butterscotch schnapps in Idaho. Lovely stuff to mix with Bailey's or in some hot chocolate. Yum yum!