November 13, 2007

"Mitt eget språk..."

"Mitt eget språk är det dagsljus i vilket tingen framträder. Främmande språk är som små ficklampor med vilka man trevar sig fram i tunnlar."

Satt och läste lite i Göteborgs Posten förut och fick upp ögonen för en notis. Det är Horace Engdahl, Svenska Akademins ständige sekreterare, som i senaste numret av Universitetsläraren kastat sig ut i debatten angående språken på våra lärosäten. Det med anledning av att allt fler av våra stora lärosäten gått över till att all undervisning skall vara på engelska på magisternivå. Och att den stora huvudparten av alla avhandlingar på dessa lärosäten idag skrivs på engelska. Vilket Horace är kritisk till, vilket man ju kan utläsa ur citatet här ovan. Hans poäng fick jag luskat fram efter lite sökande på nätet. Efter många år på utländska lärosäten, som forskare och lärare, så anser han inte att den engelska som används i den svenska undervisningen och i avhandlingarna håller måttet. Kallar det för en kvasiengelska som förringar och sänker det akademiska värdet. Han använder det faktum att svensk forskning inom främst humaniora har tappat i betydelse internationellt som vapen i sin kritik. Om detta kan man tycka en del. Det känns spontant bra att man förbereder sig för en allt mer internationell arbetsmarknad, men jag anar att inte alla som använder ett andra eller tredje språk har kapacitet att uttrycka sig fullt ut på det. Och med tanke på kvaliten på flertalet av de texter jag läser varje dag, skrivna av svenskar och personer av andra nationaliteter, så finns en risk att texterna för en engelskspåkig person upplevs som barnsliga eller rent av dåliga. Vilket jag anar kan få det resultat att även innehållet och det som vill sägas nedvärderas på grund av brister i språket.

Detta fick mig att tänka lite på mitt eget skrivande. Framförallt efter som jag nu mer på jobbet skriver det mesta på engelska, och de bekymmer jag känner när man skall uttrycka sig. Det känns aldrig riktigt som om man får det flyt i texterna som man får på svenska. Kan i och för sig ha en hel del att göra med att jag inte skrivit så mycket på engelska förut. Tror dock inte jag är bland de sämre när det gäller detta. Och det får ju en att tänka till lite.

Lev väl!

No comments: