November 11, 2007

Fullrulle och lax i ugn

Gårdagen flöt på i snabbtakt. Började med en rask promenad till Backaplan tidigt på morgonen. Himlen var klarblå och frosten glittrade i solskenet. Det var mycket skönt och det känns i hela kroppen att det är mycket lättare att röra på sig nu.

Det blev också en stor städ, tvätt och plockdag igår. Och lägenheten börjar nu komma tillbaks till det stadiet jag vill ha den i. Sorterade en del böcker och filmer och har metodiskt börjat bestämma platser för olika typer av saker. Ordningen börjar så sakta återskapas. Insåg också att jag har för många rollspelssupplement jag sällan eller aldrig öppnar. Skall rensa lite där i nu på morgonen också och se om det är något som skall säljas på Tradera.

På kvällen kom Johannes och Karolina över på middag, vilket var mycket trevligt. Där av andra delen av titeln. Det blev rotfrukter kryddade med bl.a. rosmarin i ugnen och lax med kesotäcke.

Lax med kesotäcke.

Fyra potionsbitar lax.
Täcket
3/4 av en liten burk smaksatt keso, chilivarianten.
ca 1 1/2 msk Creme Bonjour Cusine Vitlök&Örter.
ca 1/2 dl fint fint hackad purjolök.
1 st fint fint hackad liten urkärnad tomat eller ca 1 msk fint hackad soltorkad tomat i olja.
ca 1/2 dl riven lagrad ost. (Jag hade 17%-ig "1878 Röd" prästost från falköping, lagrad i 12 mån.)
Örtsalt efter smak.

Börja med att blanda all ingredienser till täcket väl i en bunke.
Snitta en skåra längst laxbitarna. Den skall börja och sluta ca 1 cm från ändarna och inte gå igenom botten, så att det blir en ficka mitt i laxbitarna.
Lägg laxen i en ugnssäker form och fördela täcket över de fyra bitarna. Dom kan vara ganska överlastade, det blir bara gott. Baka dom mitt i ugnen på ca 175 - 200C i ca 20 minuter. Vill man ha täcket krispigt och fin färg på de färdiga laxarna borde man kunna strö över lite ströbröd på täcket. Det gjorde dock inte jag. Hade en liten ide om att strö över lite riven parmesanost, men var inte säker på hur smakbrytningen skulle bli.

Jag hade från början tänkt använda keso smaksatt med fetaost och oliv, men då Johannes inte är så pigg på varken eller så blev det inte så. Det skall jag dock testa någon annan gång.

Till rotfrukterna denna gången så lade jag i bitar av Halloumiost efter ca 15 minuter. Det blev mycket gott och uppskattat.

Lev väl!

No comments: