November 5, 2007

Transformation av själ och...

Jag kom osökt att tänka på det alkemiska bröllopet, där två blir ett annat, som förmodligen ju var ett metafysiskt sätt att förklara legeringar. Jag vet inte exakt varför jag kom in på det. Kan vara det att jag saknar alla dom diskussioner som man hade förr, med Sulan och Berg, och med andra. Nu är allt så världsligt. Det är hus, bilar, löner, arbete och vad man tränar. Jag börjar känna mig vilsen.

Mitt i allt detta vet jag inte riktigt varför jag kom att tänka på ett poem. Det första jag någonsin läste. Tackvare Iron Maiden faktiskt, "The Rime of the Ancient Mariner" av Samuel Taylor Coleridge. Jag klipper in den snutt som ploppade upp i huvudet.

Water, water, every where,
And all the boards did shrink;
Water, water, every where,
Nor any drop to drink

Jag känner mig ibland ensam i ett hav av vänner, som jag ibland känner jag får mindre gemensamt med ju mer tiden går. Jag står kvar och dom går alla vidare, och hittar lycka. Jag är vilse, och inte bara på grund av mina känslor. Frågor om varför kommer över en ibland.

Gårdagen var ganska bra. Det stora berget lugnar mig. Det var en strålande dag och hamnen var väldigt vacker att beskåda. Det var kul att träffa lite folk på kvällen och det filmen var underhållande. Det är i alla fall lite action och lite humor. Jag gillar verkligen scenen med den uttråkade call-center killen, obetalbar. Sen har jag ju alltid varit svag för AC-130 gunships. Fullkomligt barocka ideer, det gillar jag. Killen som knäckte iden att sätta in 2 st 155mm snabbladdade Haubitzar och ett par 20 mm gatlings i sidan på ett transportplan kan haft det lite svårt att sälja in den för chefen. Fast med tanke på vilken förödelse en sån ställer till med så tror jag inte dom hade så svårt att sälja in iden till en hög skjutglada amerikanska generaler. Nog med vapenfetishism nu.

Jag fick skrivit en del på Western grejerna igår också. Det lossnade en aning, och jag har nu börjat renskriva, beskriva och klassificera sadlarna nu. Har kommit drygt halvvägt, och det känns bra. Har läst på om hästar en hel del också, och börjar inse ett och annat nu. Skall ta och kasta mig över vapenavsnittet sen. Tappade lite sugen på kläderna, men skall ta det sen också. Har trots allt kommit en bit där, och strukturen är i alla fall färdig.

Lev väl!

No comments: