November 1, 2007

Klyftpotatis

Min motivation är inte vad den borde vara, så jag passar på att skriva lite om klyftpotatisar här emellanåt. Jag skall avslöja ett par olika trick jag använder för att få mina klyftpotatisar och andra rotfrukter goda.

Vi börjar med den traditionella varianten, även om jag ofta varierar kryddningen beroende på vad jag har hemma.

Ingredienser
ca 1 kg Potatis (De flesta sorter funkar, men fast vinterpotatis är bäst, men färsk potatis funkar med.)
2 -3 stora Morötter.
alternativt också Kålrot och/eller Kålrabbi
1 stor vitlök
ca 2 tsk olivolja
1 - 1 1/5 tsk salt. (Börja med hälften och smaka efter en kvart - tjugo minuter.)
ca 1/5 till 1 tsk Nymalen svartpeppar.
ca 1 tsk Grillkrydda (Utan socker eller glutamat.)

Sen så variera jag mig med lite olika saker som:
oftast färsk timjan, ganska mycket eller ca 1/2 tsk torkad timjan
ca 1 - 2 krm Mald Chilipeppar.
ca 1 -2 krm spiskummin.
ca 1 - 2 krm Curry

Tvätta av och borsta potatisarna och morötterna noga med en rotfruktsborste, man behöver inte skala dom. Skär potatisarna i klyftor, de större i sex eller åtta och de mindre i fyra. Skiva morötterna i ca 2 cm bitar. Dela vitlöken på mitten, som en fralla ungefär, och gnid skärytorna mot potatisen. Bryt sedan isär vitlökshalvorna i mindre bitar. Lägg allt i en stor bunke och strö över kryddorna och häll på oljan, blanda nog och lägg i en ugnsform eller på en ugnsplåt. Bäst blir resultatet om man sen kör dom på ca 200 - 220C i en varmluftsugn i ca 35 - 45 minuter, och vänder dom med en stekspade var tionde minut. Dom skall ha fått bra gyllene färg och vara lite smått brända i kanterna på vissa ställen.

Ett underbart trick är att lägga kycklingklubbor eller kycklingben bland potatisen och köra allt på en gång i ugnen. Potatisen tar smak av kycklingen och vise versa, och det blir mycket gott. Dock får man kanske köra dom lite extra, så att man är säker på att kycklingen blir klar. Kycklingen penslas med fördel med en blandning av olivolja, soja, hackad vitlök, salt och svart peppar eller grillkrydda. Det som blir kvar av blandingen kan man hälla över kycklingen och potatisen efter en stund i ugnen.

Lev väl och låt smaka!

No comments: