October 29, 2007

Pannbiff a'la Johan

Nu skall jag faktiskt göra det jag hotat med förut. Jag skall ge ett litet mattips. Det är inte alls avancerat eller något "fancy pants stuff".

Jag gjorde snabba enkla pannbiffar på nötkött igår, och dom har jag nu mumsat på.

Ingredienserna är som följer:

0,5kg Nötfärs
1 Ägg
1 tsk vatten
ca 3/4 tsk grovmalen svartpeppar (bäst från egen kvarn.)
1 krm Spiskummin
1 tsk Kalvfond
ca 1/2 tsk till 1 tsk salt.


Lägg färsen i en bunke. Knäck i ägget och tillsätt sedan vatten och kalvfond. Börja med att hacka i färsen med en gaffel, för att göra bitarna mindre. Växla mellan att hacka och röra tills det börjar påminna om en smet. Tillsätt kryddorna och rör med en lite större sked eller slev tills allt är blandat och smeten är fast. Gör biffar som är knappt en centimeter tjocka. Stek dom på relativt hög värme i ca 1 tsk smör och 1 tsk olivolja. Kom ihåg att pannan skall vara riktigt varm och smöret precis tystnat innan man lägger i biffarna. Jag började på 8:an på min spis som har 12 steg, och sänkte till 6:an efter ca 15 till 20 sekunder. Vänd när dom börjat stelna och fått bra mörk färg på steksidan.

Jag tyckte dom blev riktigt bra, och kände att dom kan få bli mitt första recept här. Jag skall vid senare tillfälle ge lite råd om hemligheten bakom den perfekta klyftpotatisen. :-)

Lev väl!

2 comments:

Martin Domeij said...

Det är ju klyftpotatisen vi alla väntar på!

jes6ica said...

Ahh, the kalvfond was something I wasn't expecting. Sounds intriguing. Must try some time!